نخستین پرواز مشهد به کویته؛ گامی مؤثر در توسعه روابط ایران و پاکستان آخرین وضعیت تردد و تصادفات در مسیر‌های منتهی به مرز‌های خروجی اربعین مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح به شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟ چگونه احساس تشنگی را در پیاده‌روی اربعین کاهش دهیم؟
سرخط خبرها

زمان طولانی انتظار در تقاطع‌های شهری مشهد | بی‌نظمی در گردش

  • کد خبر: ۲۹۱۲۵۹
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
زمان طولانی انتظار در تقاطع‌های شهری مشهد | بی‌نظمی در گردش
گاه شهروندان با مشکلاتی مانند طولانی بودن زمان انتظار در پشت چراغ قرمز یا ناهماهنگی در زمان‌بندی آنها روبه‌رو می‌شوند که سبب بروز نارضایتی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در سال‌های اخیر، مدیریت ترافیک شهری با توجه به رشد روزافزون تعداد خودرو‌ها و نیاز به بهبود جریان ترافیکی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. یکی از ابزار‌های کلیدی در کنترل جریان ترافیک، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌های شهری است. با این حال، گاه شهروندان با مشکلاتی مانند طولانی بودن زمان انتظار در پشت چراغ قرمز یا ناهماهنگی در زمان‌بندی آنها روبه‌رو می‌شوند که سبب بروز نارضایتی می‌شود.

زمان طولانی چراغ قرمز در بولوار خیام

یکی از نمونه‌های این گلایه‌ها، مسئله زمان طولانی چراغ‌های راهنمایی در بولوار خیام است. برخی از شهروندان از این مسئله انتقاد کرده‌اند که زمان انتظار در پشت چراغ قرمز این بولوار به طور غیرمنطقی طولانی است. به‌ویژه در ساعات اوج ترافیک، زمانی که حجم خودرو‌ها بالا می‌رود، این زمان طولانی به یکی از دلایل اصلی بروز ترافیک سنگین تبدیل می‌شود.

یکی از شهروندان با اشاره به این موضوع می‌گوید: بار‌ها در بولوار خیام مشاهده کرده‌ام که چراغ سبز مسیر بسیار کوتاه بوده و بلافاصله به قرمز تغییر می‌کند، در حالی که در دیگر مسیر‌ها خودرو‌ها در مدت طولانی‌تری از چراغ سبز استفاده می‌کنند. این ناهماهنگی نه‌تن‌ها سبب بروز ترافیک سنگین می‌شود، بلکه فشار روانی زیادی را بر رانندگان تحمیل می‌کند.

چگونه زمان چراغ‌های راهنمایی تعیین می‌شود؟

زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بر اساس چندین فاکتور تعیین می‌شود. در این فرایند عواملی همچون حجم ترافیک در هر مسیر، الگوی تردد خودروها، تعداد خطوط عبور و مسیر‌های پرتردد در نظر گرفته می‌شوند. این داده‌ها به کمک حسگر‌ها و دوربین‌های نصب شده در تقاطع‌ها جمع‌آوری و با سیستم‌های هوشمند تحلیل می‌شوند، سپس زمان چراغ‌ها به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که جریان ترافیک بهینه شده و از بروز ترافیک سنگین جلوگیری کند.

یکی از دلایل اصلی زمان طولانی چراغ‌های راهنمایی در برخی از تقاطع‌ها، الگوی ترافیک سنگین یا حجم بالای خودرو‌ها در آن منطقه است. بولوار خیام یکی از مسیر‌های اصلی شهر است که روزانه حجم زیادی از خودرو‌ها از آن عبور می‌کنند. بنابراین، احتمالا یکی از دلایل اصلی طولانی بودن زمان انتظار در پشت چراغ قرمز این است که حجم ترافیک در این مسیر به نسبت دیگر مسیر‌ها بیشتر است و برای مدیریت بهتر ترافیک، چراغ‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که جریان عبور‌و‌مرور در دیگر مسیر‌ها نیز کنترل شود.

تفاوت در زمان‌بندی چراغ‌های گردش به چپ

یکی دیگر از مشکلاتی که برخی از شهروندان با آن روبه‌رو هستند، تفاوت در زمان‌بندی چراغ‌های گردش به چپ در تقاطع‌های مختلف است. برای مثال، در تقاطع‌هایی مانند بولوار پیروزی و بولوار بعثت، شهروندان مشاهده کرده‌اند که گردش به چپ به صورت هم‌زمان با جریان مستقیم خودرو‌ها انجام می‌شود، در حالی که در برخی دیگر از تقاطع‌ها، چراغ جداگانه‌ای برای گردش به چپ وجود دارد. این تفاوت در تنظیمات چراغ‌ها سبب شده تا برخی رانندگان دچار سردرگمی شوند. 

یکی از رانندگان با گلایه از این وضعیت می‌گوید: بار‌ها شده است که در تقاطع‌هایی مانند چهارراه ملاصدرا، وقتی می‌خواهم به چپ گردش کنم، متوجه شده‌ام که چراغ جداگانه‌ای برای گردش به چپ وجود دارد، اما برخی رانندگان که از این موضوع اطلاعی ندارند، در مسیر گردش به چپ متوقف می‌شوند و سبب ترافیک در مسیر مستقیم می‌شوند. این موضوع به ویژه در ساعات شلوغی ترافیک مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

برای پیگیری پیام‌های مردمی سراغ مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری مشهد می‌رویم. علی سمیعی در‌این‌باره توضیح می‌دهد: با توجه به هوشمند بودن تقاطع‌ها و بر اساس میزان حجم عبور خودرو‌ها از روی حسگر‌های حریم تقاطع و میزان بار ترافیکی (بر اساس میزان تشخیص حسگرها) میزان زمان اختصاص داده شده در طول ساعات شبانه‌روز و روز‌های هفته متغیر است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری مشهد می‌گوید: بولوار خیام از میدان سپاد تا سه‌راه خیام دارای هشت تقاطع است که با توجه به موارد اعلام‌شده در میزان زمان‌بندی، تغییر فازبندی، افزایش طول سیکل و فاز‌های تکرارشونده باید گفت که این موارد برپایه حجم ترافیک در طول روز و هفته متغیر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->