آمادگی ستاد مدیریت بحران کلات در پی هشدار زرد هواشناسی (۵ اسفند ۱۴۰۲) رئیس سازمان هواشناسی کشور: بارش‌های اسفندماه، جبران کامل کمبود‌ها نیست برگزاری سیزدهمین گردهمایی سالانه متصدیان مجتمع‌های میان‌راهی آستان قدس رضوی برای خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی علائم یکی از سرطان‌های مرگبار کودکان اسیدپاشی هولناک به دختر دانشجو | محکوم خسته از حبس تعیین یک‌چهارم بودجه موردنیاز برای جوان شدن جمعیت ایران راهکارهایی برای مقابله با بدغذایی در کودکان بارش برف و باران در برخی نقاط کشور (۵ اسفند ۱۴۰۳) استفاده از عناوین جعلی در مهر نظام پزشکی ممنوع شد افزایش دو برابری خطر سکته مغزی در میان جوانان سیگاری دستورالعمل مدیریت بهداشت محیط در ماه رمضان و عید نوروز ۱۴۰۴ ابلاغ شد گیرکردن دست زن جوان افغانستانی در چرخ‌گوشت صنعتی (۴ اسفند ۱۴۰۳) فردا (یکشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۳) حراج سکه برگزار می‌شود + لینک سفارش تصادف ساینا و پراید در محور قوچان- مشهد با ۶ مصدوم (۴ اسفند ۱۴۰۳) ارزیابی کیفیت شیرخشک با ابداع پژوهشگران دانشگاه تهران تصادف پراید با خاور یک فوتی و سه مصدوم برجای گذاشت (۴ اسفند ۱۴۰۳) مدارس و ادارات کدام استان‌ها فردا (یکشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۳) تعطیل است؟ سرانه پذیرش در مدارس علمیه خراسان ۲ برابر میانگین کشوری است صدور هشدار‌های نارنجی و زرد در پی پیش‌بینی تشدید فعالیت سامانه بارشی (۴ اسفند ۱۴۰۳) اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی ۲ کوهنورد در کولاک برف اشترانکوه مفقود شدند (۴ اسفند ۱۴۰۳) + فیلم چرا عیدی ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی واریز نمی‌شود؟ ۱۸ اثر صنایع‌دستی خراسان رضوی به مرحله نهایی جشنواره ملی فجر سیمین راه یافت استخدام ۱۸ هزار معلم جدید پس از بازبینی آزمون استخدامی کاهش دمای شدید در تهران از امروز تا سه‌شنبه (۴ تا ۷ اسفند ۱۴۰۳) چگونه در فصل پرمسافر، بلیت تبریز به استانبول را ارزان بخریم؟ فروش اینترنتی دارو از بهار ۱۴۰۴ کلید می‌خورد آغاز انجام تست مولکولی تب دنگی در آزمایشگاه مولکولی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد  (۴ اسفند ۱۴۰۳) فعالیت دلالان، چالش جدی در عرصه گردشگری سلامت است دستور دادستان زاهدان برای بررسی موضوع حادثه انفجار ساختمان بنیاد مسکن چابهار (۴ اسفند ۱۴۰۳) چرا سفر به یک کالای لوکس تبدیل شده است؟
سرخط خبرها

زمان طولانی انتظار در تقاطع‌های شهری مشهد | بی‌نظمی در گردش

  • کد خبر: ۲۹۱۲۵۹
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
زمان طولانی انتظار در تقاطع‌های شهری مشهد | بی‌نظمی در گردش
گاه شهروندان با مشکلاتی مانند طولانی بودن زمان انتظار در پشت چراغ قرمز یا ناهماهنگی در زمان‌بندی آنها روبه‌رو می‌شوند که سبب بروز نارضایتی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در سال‌های اخیر، مدیریت ترافیک شهری با توجه به رشد روزافزون تعداد خودرو‌ها و نیاز به بهبود جریان ترافیکی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. یکی از ابزار‌های کلیدی در کنترل جریان ترافیک، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌های شهری است. با این حال، گاه شهروندان با مشکلاتی مانند طولانی بودن زمان انتظار در پشت چراغ قرمز یا ناهماهنگی در زمان‌بندی آنها روبه‌رو می‌شوند که سبب بروز نارضایتی می‌شود.

زمان طولانی چراغ قرمز در بولوار خیام

یکی از نمونه‌های این گلایه‌ها، مسئله زمان طولانی چراغ‌های راهنمایی در بولوار خیام است. برخی از شهروندان از این مسئله انتقاد کرده‌اند که زمان انتظار در پشت چراغ قرمز این بولوار به طور غیرمنطقی طولانی است. به‌ویژه در ساعات اوج ترافیک، زمانی که حجم خودرو‌ها بالا می‌رود، این زمان طولانی به یکی از دلایل اصلی بروز ترافیک سنگین تبدیل می‌شود.

یکی از شهروندان با اشاره به این موضوع می‌گوید: بار‌ها در بولوار خیام مشاهده کرده‌ام که چراغ سبز مسیر بسیار کوتاه بوده و بلافاصله به قرمز تغییر می‌کند، در حالی که در دیگر مسیر‌ها خودرو‌ها در مدت طولانی‌تری از چراغ سبز استفاده می‌کنند. این ناهماهنگی نه‌تن‌ها سبب بروز ترافیک سنگین می‌شود، بلکه فشار روانی زیادی را بر رانندگان تحمیل می‌کند.

چگونه زمان چراغ‌های راهنمایی تعیین می‌شود؟

زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی بر اساس چندین فاکتور تعیین می‌شود. در این فرایند عواملی همچون حجم ترافیک در هر مسیر، الگوی تردد خودروها، تعداد خطوط عبور و مسیر‌های پرتردد در نظر گرفته می‌شوند. این داده‌ها به کمک حسگر‌ها و دوربین‌های نصب شده در تقاطع‌ها جمع‌آوری و با سیستم‌های هوشمند تحلیل می‌شوند، سپس زمان چراغ‌ها به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که جریان ترافیک بهینه شده و از بروز ترافیک سنگین جلوگیری کند.

یکی از دلایل اصلی زمان طولانی چراغ‌های راهنمایی در برخی از تقاطع‌ها، الگوی ترافیک سنگین یا حجم بالای خودرو‌ها در آن منطقه است. بولوار خیام یکی از مسیر‌های اصلی شهر است که روزانه حجم زیادی از خودرو‌ها از آن عبور می‌کنند. بنابراین، احتمالا یکی از دلایل اصلی طولانی بودن زمان انتظار در پشت چراغ قرمز این است که حجم ترافیک در این مسیر به نسبت دیگر مسیر‌ها بیشتر است و برای مدیریت بهتر ترافیک، چراغ‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که جریان عبور‌و‌مرور در دیگر مسیر‌ها نیز کنترل شود.

تفاوت در زمان‌بندی چراغ‌های گردش به چپ

یکی دیگر از مشکلاتی که برخی از شهروندان با آن روبه‌رو هستند، تفاوت در زمان‌بندی چراغ‌های گردش به چپ در تقاطع‌های مختلف است. برای مثال، در تقاطع‌هایی مانند بولوار پیروزی و بولوار بعثت، شهروندان مشاهده کرده‌اند که گردش به چپ به صورت هم‌زمان با جریان مستقیم خودرو‌ها انجام می‌شود، در حالی که در برخی دیگر از تقاطع‌ها، چراغ جداگانه‌ای برای گردش به چپ وجود دارد. این تفاوت در تنظیمات چراغ‌ها سبب شده تا برخی رانندگان دچار سردرگمی شوند. 

یکی از رانندگان با گلایه از این وضعیت می‌گوید: بار‌ها شده است که در تقاطع‌هایی مانند چهارراه ملاصدرا، وقتی می‌خواهم به چپ گردش کنم، متوجه شده‌ام که چراغ جداگانه‌ای برای گردش به چپ وجود دارد، اما برخی رانندگان که از این موضوع اطلاعی ندارند، در مسیر گردش به چپ متوقف می‌شوند و سبب ترافیک در مسیر مستقیم می‌شوند. این موضوع به ویژه در ساعات شلوغی ترافیک مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

برای پیگیری پیام‌های مردمی سراغ مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری مشهد می‌رویم. علی سمیعی در‌این‌باره توضیح می‌دهد: با توجه به هوشمند بودن تقاطع‌ها و بر اساس میزان حجم عبور خودرو‌ها از روی حسگر‌های حریم تقاطع و میزان بار ترافیکی (بر اساس میزان تشخیص حسگرها) میزان زمان اختصاص داده شده در طول ساعات شبانه‌روز و روز‌های هفته متغیر است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل شهرداری مشهد می‌گوید: بولوار خیام از میدان سپاد تا سه‌راه خیام دارای هشت تقاطع است که با توجه به موارد اعلام‌شده در میزان زمان‌بندی، تغییر فازبندی، افزایش طول سیکل و فاز‌های تکرارشونده باید گفت که این موارد برپایه حجم ترافیک در طول روز و هفته متغیر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->